Effektiv trening..

 

Hva er effektiv trening..og hvordan trene smart..?

I fjor ønsket jeg å formidle alt jeg trente, dele alle økter og hva jeg spesifikt gjorde. Jeg brukte Polar klokke for å logge den treninga jeg gjorde, selv om ikke klokka var på på alle økter. Min hensikt var å dele erfaringer og rett og slett motivere andre, særlig mosjonister ved å  synliggjøre min trening. Jeg trener veldig spesifikt. Min hensikt med all trening jeg gjør er å gå fortest mulig i de rennene som er viktig for meg, da særlig ifra Marcialonga og ut sesongen. Det handler om staking. Det handler om kapasitet. Min erfaring er at jeg kan være veldig spesifikk og spesialtrent for å oppnå dette. Dvs jeg løper mindre, sykler mindre og staker mer.. Dette er allikevel ikke malen for alle. For de aller fleste er generell god form, bra helse, komme i  god form til noen løp, sykkelritt eller skirenn og rett og slett ha det gøy med treninga det viktigste. Ikke alle mine skierg økter i vinter var gøy…Jeg kommer inn mot neste sesong til å gjøre mye av det samme, og ønsker på veien å motivere andre til trening. Jeg ser at endel av min trening er på utsiden av læreboka, men den funker for meg, i min alder, i min situasjon.

Effektiv trening er nettopp å være spesifikk, ha en mening med økta. Jeg må trene endel mindre nå enn da jeg var yngre. Både fordi jeg ikke restituerer like bra som før, og fordi jeg har andre ting å gjøre enn å trene, spise og sove..som jeg har gjort i mange år.. Jeg har 3 barn som jeg ønsker å bruke mest mulig tid på, og det krever mer og mer, dessuten er det utrolig morsomt. Jeg har og endel jobb rundt laget Team Ragde. Jeg kommer derfor til å komme med konkrete tips til økter og øvelser på siden utover i sommer og høst. Det viktigste om du ønsker prestasjon er : Tren på det du vil bli god på..vær konkret og spesifikk. Vil du bli bedre til å løpe…løp. Vil du bli bedre på ski..gå på rulleski..

Når det gjelder å være effektiv mener jeg at mange har en svært begrenset tid til å trene. Ved siden av jobb og familie kan det være tungt å få trent i det hele tatt for mange..

Her er 3 tips jeg bruker svært mye:

  1. Tren til og fra jobb, om mulig. Rulleski og løp er så klart best, sykkel blir gjerne mer transport..om du ikke legger på litt mer.
  2. Dropp bilen, så mye du klarer, tenk deg at du er uten… Men ikke ta bussen… Kom deg til butikk, møter, tannlege, skole, barnehage ol for egen maskin..løp, rulleski eller sykle. Skal familien til Tønsberg i helga sykler jeg gjerne, eller går rulleski meste av veien.Dette gir også en god følelse!
  3. Tren sammen med barna! Er de små kan du løpe, de sykle, tren styrke sammen med de, vær kreativ. Jeg har utrolig mange økter sammen med ungene, og det er de øktene som føles best og mest fornuftige!

I dag hadde jeg 2 møter, et på Skøyen og et i Oslo sentrum. Jeg rullet ut på ski ifra Lommedalen kl 07.00, hjemme ca 13. Jobben gjort og ferdig trent. Brydde meg ikke om jeg satt i skisko på møtet…. For meg er dette effektiv trening!

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *