Høsten er løpetid.. terreng-løpetid

 

Høsten er en fantastisk årstid. For det første betyr det at det nærmer seg vinter.. men det er også flotte farger, skarp frisk luft og en perfekt tid for lange og korte løpeturer i skogen og på fjellet. Myrløping og motbakkeløping er jo også noe vi langrennsløpere er kjent for.. det er tungt, men vanvittig god trening.. både for styrke og kapasitet.

For å få en fin opplevelse av de lange seige skogsturene er det viktig med gode sko og riktig utstyr. Valg av sko er veldig personlig, men min favoritt for blandet skogsløping er Speedgoat fra Hoka. Dette er en sko som passer dersom man skal løpe både på grus og sti og i terrenget Den har veldig godt grep, er stabil og mye demping. En perfekt «kombi-sko».

Ved valg av sko er det greit å vite hvilket underlag man skal løpe på.. Tenker man å stort sett løpe på sti og i terrenget, finnes det mange gode rendyrka terrengsko, men dersom turene også inneholder en del grus eller asfalt, så kan det være greit å ha litt demping også.

Jørgen og jeg testet nylig noen ulike sko-modeller for vår samarbeidspartner XXL. Testen – og andre tips kan du lese her: Aukland-brødrene tester terrengsko

Kom deg ut! Og nyt høsten.. snart kommer vinter’n…

 

3 replies
  1. Håvard B.
    Håvard B. says:

    For en langrennsmosjonist med tre utholdenhetsøkter i uka (for turrenn), hvor langkjøringen tas i helga, hvor lang bør løpeturen være? Er 1,5 time «nok»?

    Flott at du blogger litt igjen forresten. Takknemlig for mye interessant

    Svar
  2. Pål
    Pål says:

    Hei, er du nøye med uttøying etter økter? Har en følelse at skiløpere er litt «sløve» med det…. Eller er det en myte? Og er det viktigere for oss som pusher 50 snart å tøye ut?

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *