«Juleønsker»

 

Håper alle er fornøyde med pakkene og ønsker er oppfylt. Etter flere dager med tunge julemiddager, kaker og familieselskaper er det greit å huske at jula er den beste og viktigste perioden for trening i forhold til Marcialonga. For min egen del var ønskene som vanlig skiføre og god form, har iallfall fått det første..og det andre er på vei..

Har heller ikke slitt så veldig med julemiddager eller slitsomme familiemiddager. Vi er hele familien på Beitostølen i jula, det er et bra sted å være. Selv om det er slutt på den tradisjonsrike konkurransen på julaften med innveiing før og etter maten..der Jørgen alltid vant, (faderen holder nok tradisjonen inntakt) ,blir det mye god mat og kaker. Det blir også mange lange skiturer. I dag ble den 4.5t . Som Thor Heyerdal sa: «Sulten er den beste kokk»….

Har og trent mye med barna og gått noen hard økter på stadion. For de fleste er det lettere å trene lange turer denne uka enn på nyåret når hverdagen er tilbake. Og best av alt, du kan gå skiturer sammen med familie eller venner.

Samtidig ønsker jeg å være i form snart. 12 januar er det Kaiser Maximillian Lauf i Seefeldt, og legger inn litt hard økter på ski og litt fart nå på slutten av perioden. Start januar blir noen hardøkter på mølle og skierg før vi reiser på skirenn.

Dette er eksempler på økter jeg har trent siste uka: Langturer staking på 3-4t, kortere klassisk turer på ca 1 t på kvelden. Jeg har lagt inn fart og litt spurt 5-6 drag annenhver dag. Har hatt en Max styrke økt, en intervall økt staking 6×5 min varierende motbakker, 1 sprint økt korte drag, et test renn 5 km med mer fart etterpå.

Blir mindre trening start januar, overskudd og mer fart blir prioritert.

Nyt dagene videre og kom deg tidlig ut på ski og opplev soloppgangen ute på ski! Da blir resten av dagen topp!!

Anders

 

3 replies
  1. Petter
    Petter says:

    Hei Anders!
    Man ser mange av dere i toppen bruker «Svärd» teknikken med å slepe det ene beinet bak i motbakker. Hva er egentlig teorien bak denne teknikken?

    Vil du anbefale myke eller stive ski til staking? Produsenten kommer jo med en anbefalt løpervekt til stakemodeller også, følger dere denne eller er det mer personlige preferanser på myk kontra stiv ski?Og hvordan er det med lengde?

    Hilsen ivrig mosjonist som skal stake sine første renn denne sesongen!

    Svar
  2. Pontus
    Pontus says:

    Stort tack Anders för all din kunskap som du delar med dig utav! Önskar dig ett riktigt gott nytt år och lycka till under säsongen!

    Svar
  3. Ulrik
    Ulrik says:

    Min juletræning:
    22/12: løb 10 min opv. 6×4 min interval m. 2 min pause 10 min. nedv.
    24/12: 3:15 t rulleski, roligt tempo
    25/12: 10 km løb
    26/12: rulleski 15 min opv. 7x5min interval m. 2min pause 20 min nedv.
    28/12: samme som 22/12

    Målet er åbent spor søndag 24/2-2019

    God træning og godt nytår

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *