Kald natt og lang dag!

Forberedelsene til Grønland går sin gang, og det er mye som må gjøres i en ellers hektisk hverdag. Påsken skulle bli brukt til lange skiturer men en forkjølelse satte en effektiv stopper for det. Det fantastiske været ble brukt til korte pulketurer med familien, spising av mye godis og viktig oppgave som rennleder i påskeskirennet på Beitostølen. Fikk og med en topptur til Høgdebrotet med eldste datter Anna på slep i strikk, med langrennski opp og alpinutstyr ned, som jeg hadde med i sekken. En flott måte for barn og unge til å oppleve fjell og natur utenfor oppkjørte løyper.

Natt til 1 april dro jeg og eldste datter Anna ut med fullpakket pulk til toppen av «Oleskaret», med utsikt over Gjendealpene, nærmest fullmåne og ned mot 20 minus. Opp med telt, liggeunderlag og fyr på primusen for å koke vann til Real turmat som skulle testes på smak. Primusen jeg bruker til pølsegrilling i sola fungerte dårlig etter å ha ligget i pulken og det ble knapt badetemperatur på vannet. Det knaset godt i den stive pastaen og skjea satte seg fast i leppene på første bit. Skulle selvsagt hatt flytende brensel eller vintergass men det får bli neste gang…

Heldigvis hadde jeg pakket med godt med kvikk lunsj og det fungerte bra både til kvelds og frokost…

Natta ble relativt kald, da jeg brukte alle mine ekstra klær til å pakke inn Anna, som testet ut sin vintersovepose. Hun våknet ikke før 09.30 dagen etter og «kokte» når hun våknet. Jeg derimot frøys hele natta, selv med en flott sovepose fra Western Mountaineering, type Kryos. Det er vel prisen å betale for å ha lettest mulig utstyr for å prøve å sette rekord over Grønland, «travel light, freeze at night».

Vi våknet til nydelig vær og kom hjem til nystekte vafler, det blir det lite av om 6 uker…

Klærne fra Bergans fungerte veldig bra og Storen jakke og bukse med tynt ull under var mer enn varmt nok så lenge jeg beveget meg. Den tynne primaloft Uranostind jakka var varm når jeg satte opp telt og rigget med mat, og den varmet iallfall Anna på natta….

Dro på en skikkelig langtur mandag 2 april. Avreise 05.30 i 15 minus og fikk med nydelig måneskinn og soloppgang på vei fra Beito til Danebu. Det var så trått at jeg kunne kjøre «Klæboklyvet» i motbakkene med skøyteski men det ble bedre på vei tilbake med varmende sol. GPS`n stoppet på 125 km tilbake på hytta, der det ble en liten pause på 30 min der en julebrus og en japp gikk ned i sulten mage. Så ut på ny tur rundt Øysterli og inn til Bygdin. De siste 20 min til Bygdin gikk jeg skikkelig tom og jeg fikk kjøpt meg en varm kakao, pepsi og vaffel sammen med en busslast pensjonister. Turen tilbake til Beito gikk lett med fantastiske forhold og vind i ryggen. 18 mil og neste 4000 høydemeter ble fasit og det er godt med noen sånne turer i banken før avreise Grønland 15 mai….

Jørgen

4 replies
  1. Øyvind Bekken
    Øyvind Bekken says:

Hei. Blir moro å se hvordan turen går.
    Har spurt om ski og da spesielt stakeski før. Men lurer nå på om det spiller noen rolle med vekt på løperen angående fischer dp? Fikk beskjed om at det ikke var noen forskjell på spenn på fischer dp. Men synes det paret på 202 virker litt «båt» det på 207 virker stivere. Tenkte da på Andreas Nygaard som er over 90 kg. Omtrent som med selv. Du sa noe om at stakeski ikke var noe bedre enn vanlige klassisk ski på mildt føre. Hvordan blir det da når det er minus om natta over noen dager og på plussiden utover dagen. Mine 207 lang har en medium rett slip. Er troll skimaraton 95km som er rennet jeg har tenkt å gå
    Mvh Øyvind

• Anders Aukland
      Anders Aukland says:

Jeg har ikke noe fasit på dette. Jeg ar god erfaring med DP skiene og særlig på kald og ny snø. På vått har jeg også noen veldig gode klister ski jeg staker på.

2. Steinar Aase
    Steinar Aase says:

Hvor mye trener du?
    Idag lørdag 7.4. gikk jeg 13timer på ski. Snøen i deler av lysløypa på Nøtterøy, 5km sør for Tønsberg, er smeltet bort, men jeg gikk fram og tilbake i en 400meter lang nordvendt bakke med høydeforskjell 20meter.
    Igår gikk jeg 9timer på ski. Altså gikk jeg 22timer på 2dager, gjennomsnittlig 11timer på ski per dag. I 2018 skal jeg trene 6timer hver dag = 2000timer i året. Hvis jeg hadde klart å trene 11timer hver dag, ville det bli 365 x 11timer = 3.650 + 350 = 4.000treningstimer i året

• Anders Aukland
      Anders Aukland says:

Imponerende!! Jeg trener for å gå fortest mulig i de rennene jeg konkurrerer, og har tro på at en mengde på mellom 700-1000t i året er bra, og mye av det er ganske hardt.

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?