Klassisk med feste!

 

Dro opp på Beito på fredag. Var gøy på komme på snø igjen. Siden ankelen er mye bedre enn tidligere prøvde jeg å gå med feste, første gang siden Reistadløpet i fjor vinter…og 3 år siden sist her oppe.

Har trent:

Lørdag: 1.Ski klassisk med feste 2.30t javn fart.   2. Staking 1.30t javn fart.

Søndag: 1.Ski klassisk med feste 2.3ot                     2. Styrke max 1.00t + litt løp

Mandag: Hardøkt: Gikk 2x5km i konkurranse løypa med feste. 12.40+12.20, ble 25.30. Føltes greit , gøy å gå med feste, men staker fortere….

Noen tanker jeg har gjort meg:

Når du trener i lysløyper eller konkurranse løyper blir det fort litt halvhardt.. Og etter flere dager med slik trening mister man fort overskuddet. I en slik løype er det bare bratte bakker og gli ned igjen. Skal man gå teknisk ok på ski blir det ganske tungt. Sjekk min puls i forhold til å gå slakt terreng, veier eller på stakemaskin, da blir det mer stabilt og lettere å ligge rolig. Jeg opplever også at det er lettere å komme virkelig høyt opp i puls på mølle og skierg enn på ski. Man blir fortere stiv og det er  tyngre muskulært. Derfor mener jeg det er viktig å variere , og ikke bare gå på ski i tungt terreng. Du trenger begge deler. Jeg mener også det er bra å legge inn kondisjonsøkter på løp/mølle eller skierg også om vinteren, selv om det viktigste er å gjøre jobben på ski!

Teknisk gikk det greit. Når jeg gikk med feste kjenner jeg at dobbeltak med fraspark  er en «utgått» teknikk. Det er lettere og det går fortere å stake rett inn i diagonal. Jeg syntes det er deilig å gå diagonal i rolig fart, men i høy fart kjenner jeg at staking er et naturlig valg helt til bakken blir skikkelig bratt. Onsdag har Team Santander pressekonferanse her oppe, laget og nyheter blir presentert. Vi gleder oss!

5 replies
  1. Sergei Zhivko
    Sergei Zhivko says:

    Can you tell me more about intensity zones, wich are used by Norwegian cross country skiers, please? I probably dont understand it well; it looks like that every nation use a little bit different system of heart rate zones. For example, if you run in zone 4, you are under or over anaerobic treshold? And zone 2 is under or over aerobic treshold? Thank you very much for your answer!

    BTW: this is excellent web, but google translate isnt work well for norwegian language… )-:

    Svar
    • Anders Aukland
      Anders Aukland says:

      I have 182 I’m max heart rate. For me sone 1 is up tp 130,sone2 is 130-150, sone 3 is 150-160, sone 4 is 160-170 and 5 over 170.
      I do easy training in altitude and before all race sone 1. some hard longer seasons in 2 and 3 mix and with sprints in end. Most of my intervalls are high 3 and mostly 4.

      Svar
      • Sergei Zhivko
        Sergei Zhivko says:

        Thank you very much for your answer! I would like to ask you again:
        A, are these intensity zones the same for running, cycling and skiing?
        B, I have a problem keeping the heart rate adequately low in skiing, sometimes I have to go walking uphills. Is this normal or what shoul I do?

        Svar
        • Anders Aukland
          Anders Aukland says:

          Same for me! The sones are a bit different and is just a guideline. For me also skiing make my puls high. Important to tear it easy in some uphills in long training.

          Svar
  2. Thomas
    Thomas says:

    Det er også min erfahrung: Trening i lysløype krever disiplin 😉 Det er fort gjort å ødelegge formen på grunn av halvhard trening.
    Stå på!
    Hilsen Thomas

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *