Skierg….eller rulleski?

For mange som har som mål å gå noen skirenn i vinter, og som staker mye, er skierg et flott treningsapparat. Noen har til og med en egen hjemme. Ellers har de fleste trenings sentere en eller flere skierger. Hvor bra er den..og bør man heller gå på rulleski?

Dette er min mening og erfaring med Skierg:

Ja, skierg er et veldig effektivt trenings apparat for skiløpere, og særlig de som helst staker og ikke prioriterer så mye skøyting eller diagonalgang. Jørgen og jeg var tidlig ute med å bruke den. Allerede i 2012 skaffet vi oss den hjemme..og brukte den mye. Mener vi fikk et fortrinn på de som ikke var klar over hvor bra dette apparatet var..og vi snakket ikke så mye om det. Siden den gang er det blitt veldig vanlig både blant elite løpere, langløperne og mosjonister å bruke skierg.

Den er utrolig effektiv til å trene spesifikk kondisjon. Jeg får lett høy puls på den, kan nå max puls, og syntes den er veldig god å kjøre harde økter på. Jeg bruker den til å trene både lengre kontrollerte hard økter (terskeløkter) men og kortere og høy intensive økter. Jeg bruker den og som oppvarming før styrke , kjører korte spurt / max drag eller nedgåing etter styrke. Har og endel rolige økter på den når dårlig vær og føre eller knapt med tid.

Og det er her den store fordelen ligger: Den er fin å bruke når dårlig vær / forhold og når du vil spare tid. Slippe reise fra/ til trening. Derfor bruker jeg den mer om vinteren enn om sommeren.

Dessuten er den ekstremt målbar. Du ser fremgang..og du vet ditt nivå. Jeg kan vite om vinteren min egen form utifra øktene på skiiergen.

Teknisk er den ikke i nærheten av rulleski eller ski. Allikevel trener den forholdsvis spesifikk muskulatur, og veldig mye bedre enn å løpe eller sykle hard økter..Noen fester en strikk rundt hoftene for å ligge mer i fall. Jeg gjør ikke det da det uansett blir annerledes. Dessuten vil høyde og vekt være en stor fordel. Du må dra mot dine egen tider og se egen fremgang. Det er også litt forskjell på den gamle PM4 og den nye PM5 som er litt lettere (kanskje 4s pr 500m)

Skierg kan brukes av alle, også de som ikke går skirenn! Men er du en vanlig mosjonist som ikke føler det tekniske sitter 100% er det viktig å bruke rulleski og ski mest mulig. Hemmeligheten i staking (og all skigåing) ligger i å være i balanse og ha veldig god «timing». At du treffer på takene. At du ikke drar deg frem med armene, men får kroppstyngden ned i stavene. For å øve på dette må du gå på rulleski eller ski ute. Jeg vil anta at forskjellen på skierg og å stake på snø er omtrent som å dra på en Consept2 romaskin og å treffe på takene på vannet i en singlesculler…

Men: Den store fordelen er tidseffektivitet! Derfor bør mosjonister bruke den aktivt og variere fornuftig med rulleski og ski. Da vil du få trent mye bedre! Og ja, Consept2 sin skierg er det beste alternativet av stakemaskiner om du ikke går for rulleski mølle…som er veldig mye dyrere..

Jeg varierer på motstand og bruker alle girene. 10 er som motbakke og 1 som flatt.

Noen tips til deg som mosjonist: Still inn øktene på forhånd på displayet. Både dragtid og pauser. Velg watt eller 500/snitt. Jeg bruker det siste.

-8×3 min, pause 1min. Variere motstand. Ikke stiv, stå økta ut. Se fremgang etterhvert.

– 3×10 min, Pause 2 min. Dra 30s hardt, 30 s rolig i 10 min. 3 serier.

-4×8 min Pause 1 min. Din Birken fart.

-10x500m Pause 1min. Over konkurranse fart, blir litt stiv her..men ikke helsprekk. Fortere på slutten.

5×4 min, pause 2min. Kjør annethvert minutt litt hardere enn det andre minuttet. Høyest mulig puls uten veldig stiv.

-5000m test max

Jørgens favoritt økt: 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1min. Dra ned 1 s snitt tid 500m for hvert drag. Du blir sliten…

 

2 replies
  1. Tarald
    Tarald says:

    Litt på siden her, men jeg har ikke tilgang på stakemaskin, men derimot på en god, gammal Bråsterk. Er denne helt utdatert eller er den relevant? Og hvordan tas den ev best i bruk. I forhold til en stakemaskin så er den vel mer muskulært krevende?

    Svar
  2. Trym Granerud Nygaard
    Trym Granerud Nygaard says:

    Takk for bra tips!

    Hvilken SkiErg-motstand har du brukt eller anbefaler du for 5000m maxtest?
    Det viktigste er kanskje bare at man personlig er konsekvent mtp senere tester. Selv er jeg en tyngre løper (nærmere 90kg), led 1 Vasan, så høy motstand er kanskje best?

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *