Snart er jobben gjort!..

 

Nå begynner jeg å bli sliten.. kroppen har fått nok trening..svampen er full.

Har trent ca 85 timer siden La Sgambeda, på 30 dager. Har vært mye på Beito. Siste 2 ukene ca 25-30t i uka.

Hard øktene har vært: 6x10min skierg, 6×8 min løp mølle, 3x20min med impulser skierg, 8x8min skierg, stak ski 6x5min tungt terreng+ sprint Max, stak 5km Beito + 3x6min tungt terreng hardt.

Har hatt mange 3-3.30t turer med spurter på slutten. Planen er 6x4min løp hardt mølle imorgen og rolig ski, 5t mengde fredag. Så bryter jeg helt mønsteret og trener veldig lite og lett. Noe hurtighet, styrke, en intervall neste torsdag. Så reiser jeg på skirenn…I form!

Opplegget er en fin måte å komme i form på. Mye mengde, endel gode hardøkter, så overskudd, fart og en gjennomkjøring før skirenn. Det er en form for superkomp, men jeg tror på å balansere riktig. Samme opplegg funker ikke hver gang! Jeg har følt formen er ok, men ikke topp. Jeg ønsker å toppe formen med å kjøre meg litt ned frem til nå..for å få frem et skikkelig overskudd og form i januar.Etter denne fredagen er alt frem til Marcialonga  28 januar bare renn forberedelser og overskudd. Det blir en mix av korte intervall økter, veldig rolige langturer, litt styrke og fart. Det blir og endel skitesting. Ikke så mye trening.

Har lagt en plan frem til Marcialonga. Etter det rennet kommer ny treningsperiode for formtopping til Vasan..

7 replies
  1. Jonas
    Jonas says:

    Bra innlegg!
    Hvor mange dager bruker du for å få tilbake overskuddet etter en slik periode?
    Hvordan vet du at du ikke har kjørt kroppen hardt i for lang tid og går på en smell?
    Er det først på slutten av en sånn periode du kjenner at du er sliten?
    Hvordan er overskuddet på hardøktene i en så tøff periode?

    Svar
    • Anders Aukland
      Anders Aukland says:

      Det som er vanskelig at er det ikke er en lik oppskrift som funker hver gang, men med erfaring er det lettere å treffe! Hovedpoenget er å trene ganske mye mengde, for så å slippe opp og få overskudd. Samtidig må man få inn noen gode hard økter. Jeg liker å slippe opp 1-2 uker før viktig renn. Jeg tror det er dumt å være for sliten for lenge, jeg tenker selv 2-3 dager hvor jeg kjenner det er nok, så slipper jeg opp. Men noen ganger er mengde og rolig riktig, andre ganger er det skirenn som gir form.. jeg slipper opp nå, 7 dager før renn i Seefeldt. Så trener jeg en middels uke med to korte hardøkter. Så nytt renn på 65km i Sveits. Deretter en veldig lett uke før Marcialonga. De to første rennene blir på en måte oppkjøring mot Marcialonga. Jeg tror du trenger både rolig mengde, så noen skirenn og så overskudd før superform.

      Svar
  2. David Holm
    David Holm says:

    Hej Anders, körde Axa Ski Marathon i helgen och mitt Salomon vätskebälte med slang frös. Vilket märke kör ni på vätske bälte och hur förhindrar ni att det fryser?

    Svar
    • Anders Aukland
      Anders Aukland says:

      Vi lager eget. Bruker ulike poser, men du må ha foret slange. Salomon og comeback funger greit. Må passe på å drikke ofte og blåse tilbake hver gang, ellers fryser det fort. Er det uker 10 grader kan det fryse uansett.

      Svar
      • Trym Asserson
        Trym Asserson says:

        Hei Anders,
        nyttig å se ditt opplegg til disse store rennene. Skal selv gå Vasaloppet for første gang i år – et helt annet nivå enn deg da 😉 – og er fra før av kun vant til Birken (med sekk). Kan du utfylle litt mer om Salomon drikkebeltet du bruker, hvilken modell? Finnes det drikkebelter med slangesystem?

        Og et ekstra spørsmål om opplegg før renn… skal gå seedingrenn til Vasaloppet om 2.5 uker; skjønner jeg ditt opplegg over så ville du kjørt på med mye mengde en uke til nå før du slipper opp siste uken før rennet – og da kun tar et par hardøkter (eks. intervaller på SkiErg eller løping på mølle) – dvs. ikke noe ski siste uken?
        Er primært nysgjerrig hvordan ditt opplegg ville vært i samme situasjon.

        Svar
        • Anders Aukland
          Anders Aukland says:

          Du kan lage drikke belte selv, legg en pose (Camelback, Salomon eller likn.finnes mange) i beltet og ta slangen (foret) ut og fest rundt livet eller på nr lapp. Jeg bruker borrelås.
          Hvordan man skal toppe formen kommer helt an på hvor man står..og kommer ifra. Generelt er det mye trening over en 2-3 ukers periode,men endel hardt på slutten, kanskje et renn. Siste uke trenger de fleste overskudd, dvs lite trening, lite timer. Jeg bruker selv å ha en lang langtur tirsdag før Vasaloppet, for å opprettholde fettforbrenning. Ellers noe mindre enn ukene før. Allikevel har jeg kort hardøkt både mandag og onsdag. Dette er ulikt utifra hvor vant man er til å trene. For de fleste mosjonister er overskudd viktig på slutten, men tør å trene godt helt til 5-7 dager før.

          Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *