Snart Marcialonga..

 

Endelig..Snart er det et av  sesongens stor mål for mange. Marcialonga! Treningen for å være i form eller best mulig forberedt er nå gjort. Hva kan du gjøre siste uka for å optimalisere?

Ideelt sett burde forrige uke inneholdt ganske mye mengde.  Noen lange ski turer og gjerne en ordentlig hard økt, eller et skirenn. Har du ikke fått gjort det, kan du ikke ta igjen det de siste dagene. Overskudd  er stikkordet!

Jeg ville satset på noe som dette:

Mandag: Lett trening og en kort styrkeøkt, kanskje 5 korte spurter på ski ergen.

Tirsdag: Lang rolig tur på ski der du går litt tom. Gjerne 3t. Lav fart.

Onsdag: Kort intervall: enten løp 4×4 på mølle eller tilsvarende på skierg. Første draget helt kontrolert, 3 drag i konkurranse fart.

Torsdag: Reise og kort jogg

Fredag: Reise eller kort jogg  Noen er oppe på Lavaze og går skitur. Fint der. Rolig!

Lørdag: Kort skitur og se litt på forhold og og VM stadion.

Søndag: » Den Lange Marsjen..»

Når det gjelder ski, gjør mest mulig ferdig.  Du får lite ut av å teste på lørdag. Er det kaldt og stabilt som det ser ut kan du ofte på forhånd velge ski. . Her har mange butikker gode tips også. Hard glider i bunn. Hvit Marathon Swix er bra! Mer tips kommer..!

Når det gjelder mat og kost kan du gjerne prøve å spise mindre karbo og mer protein i måltidene første del av uka. Siste 2 dager mer raske karbo og lett mat, mindre protein. Ikke spis for mye. Pasta, ris, brød og søtt pålegg. Gjerne sportsdrikk siste døgnet.  Vi foretrekker Maurten.  Ha med 2 geller til turen.

Nå er det bare å glede seg, der blir et rått skirenn. Marcialonga er en ski fest og et monument . Vi sees!

 

4 replies
  1. Tor Lind
    Tor Lind says:

    Hei Anders, har fulgt deg og laget i lang tid nå, så takk for kjempe motivasjons boost og interesse rundt langløp! Jeg har et par ski som er fine til både skøyting og staking for mitt nivå. Jeg har slitt med glid en stund nå og i forrige uke fikk jeg ny slip på skia (-5 -> -10) og det ble lagt på infrarød grunnprepp. Jeg la selv på noen lag med swix LF6 glider. Nå er det ganske kaldt (-9 til -15) og tørt her, men skiene lugger og stritter i mot noe så sinnsykt mye, det dreper all morroa… Det er akkurat som om det er klister under skia. Jeg klarer ikke forstå om dette er normalt når det er så kaldt og trått ute, eller om jeg har gjort noe helt riv ruskende galt med skiene. Har du noen innspill rundt dette? Håper du blir 100% frisk igjen snart, og gleder meg til å følge deg og dere videre i Team Ragde Eiendom.

    Svar
  2. Trym
    Trym says:

    Er disse tipsene i uken før renn litt universelle eller skiller du på oppkjøringen til Marcialonga, Vasaloppet, Birken, osv.?

    Svar
  3. Eivind
    Eivind says:

    Takk for gode råd og tips Anders!

    Hva med OBIK (10km renn i holmekollen) istedet for intervaller Onsdag?

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *