Sykdom…og trening!

Det er alltid kjedelig å være syk! Og for en idrettsutøver er det helt krise i en konkurranse periode. Bare en lettere forkjølelse er jo nok til at man er satt ut av spill for å prestere. Når jeg ser tilbake er det sykdomsperioder rett før eller under viktige konkurranser som er de tyngste periodene jeg har hatt. Om vinteren og før viktige renn ligger det alltid en frykt der..frykten for å bli syk. Da er du ferdig. Så mye trening..så mye forberedelser og så glipper alt. Jeg har vært på flere pre høydesamlinger før store mesterskap. Det er alltid en eller flere som blir syk..det gjelder å ikke være den uheldige..

Jeg husker godt Tore Ruud Hofstad i VM Sapporo 2007.. Som hadde 15km fri som sin viktige konkurranse. Han hadde ladet hele året for dette løpet,  2 uker i Seiser Alm, snudd døgnet, og bodd 10 dager i Japan. Dagen før rennet møtte jeg han i gangen, bleik og med et oppgitt smil. » Det gikk gæli gitt», sa han. Sår hals og hjem dagen etter.. Eller Jens Arne Svartedal som i sitt livs form i VM Oberstdorf blir magesyk. Mister sprint, der han var soleklar favoritt, stafett og 5 mil. Satte seg i bilen og kjørte direkte hjem til Lommedalen. Det er tungt! Jeg har og mistet noen fine renn, og det er fryktelig tungt.

Alle er syke innimellom, sånn er det bare. Men ofte er det når man er litt for sliten over tid, at total belastningen blir for stor og det slår ut i gjentagende sykdom. Jeg , som flere andre småbarnsforeldre sleit med dette når barna var små. Jeg prøvde fortsatt å trene 2 økter om dagen og sykdom kom hele tida. Etterhvert forsto jeg at jeg måtte trene noe mindre, og prøve å ta bort så mye stress som mulig. De siste årene har jeg klart denne balansen bedre enn tidligere. Jeg er ikke overdrevent redd for smitte ifra barna, som jeg var mer før. Jeg har kuttet noe ned på treningsmengde og andre ting som tar overskudd. Når jeg kommer inn mot konkurranser, drar jeg avgårde i kortere perioder for å trene mye, og hvile mye.

De siste 7 dagene har jeg vært forkjøla. Da har jeg ikke trent, eller bare trene litt. Jeg har blitt mye flinkere til å ikke teste kroppen med kortere økter for tidlig. Jeg har lært at det er lite å hente på det. Det eneste jeg gjør er evt å ta en blodprøve og bakterie prøve for å finne ut om det er nødvendig med antibiotika eller ikke. Som regel er det bare virus og det går over av seg selv, på ca 7-8 dager…Den store feilen er å trene for hardt med dette i kroppen..da kan fort sykdomsperioden bli veldig mye lengre.

Mine råd til mosjonister og særlig juniorer og ungdommer:

  1. Blir du syk, kutt trening til du ikke kjenner noe uggen følelse i kroppen. Lett forkjølese er greit. Du må ikke belaste kroppen før den er klar for trening igjen. Er du slapp og har en dårlig følelse, ikke tren.
  2. Er du alt for ofte syk er det ofte ikke treningen, men din total belastning som er for mye. Søvn, jobb, skole, stress. tren mindre og fjern annen belastning om du kan.
  3. For å prestere er disse de viktige faktorene: Klart nr 1. Vær 100% frisk, 2.Vær i form, 3.Ha gode ski,4. Ha god taktikk.Dvs treningen din betyr mye mye mindre enn å være helt frisk! Jeg ble nr 2 i VM Obersdorf  50 km etter en vinter med kyssesyke og minimalt med trening. Det hadde lite å si..i forhold til at kroppen plutselig var helt frisk igjen. Jeg tror mange yngre løpere blir stresset av å ikke få trent i en periode, men husk at det er mye viktigere å bli frisk! Men: Jeg har startet i renn med en sikker følelse av å ha vært syk..og vunnet.. Og jeg har vunnet skirenn og blitt syk samme dag..så marginene er små. Det gjelder å kjenne sin egen kropp! Og denne erfaringen gjør deg smart som idrettsutøver, til å styre trening, når nok er nok, og når du tør pushe litt mer. Det er dette som er så vanskelig, for det handler jo om å pushe det mest mulig!

I morgen er jeg på 7 dag uten trening. Håper å begynne med styrke lørdag, så lette kondisjonsøkter sø og mandag.

Jeg skulle så gjerne vært i Livigno for sesongåpning med laget, men vet de klarer seg bra der!

Er det dårlig vær og forhold kommer mølle og skierg godt med, og litt kortere og litt roligere en normalt i starten . Så er det bare å gønne på igjen!!

1 svar
  1. Peter
    Peter says:

    Hei Anders, I’m with you at the moment. I started a cold 4 weeks ago, so I rested for a week. I felt ok but when I was on rollerskis for 2-3 hours over the next weeks, my HR was 140 -150 instead of 110 – 120! It was also high on the SkiErg. The Doctor says I examine ok but should rest as it can take 6-8 weeks to clear a minor cold! It’s so frustrating as you note, you train all year and then when Winter comes you have to rest and lose momentum.
    Two seasons ago I was going to Italy for the Marcialonga and the day before the flight I went to hospital with chest pains and was kept in with a lung infection (fluid on the lungs). I missed my flight but they let me out the next day with antibiotics to take for a week. The same day I went straight to the airport and flew to Verona (against their advice). As part of the trip we were in Levazza, Seizer Alm and Val de Femme and I could only walk on the skis for 30 minutes each time before drowning in sweat. I finished the antibiotics the day before and decided I wanted to start the race and see what happened. It was so cold that my body forgot it was knackered and I was ok until the final hill in to town, which was tough but I finished. Probably a stupid thing to do but when you’ve paid a lot of money to do the race, it was a case of mind over body!
    Thanks as always for the inspiration and hoping you get healthy soon.

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *