Tips til sommertrening for en mosjonist!

Alle som har trent litt vet at trening går lettest og blir mest effektiv om man har rutiner og en god plan. For de aller fleste mosjonister med mål om å gå noen skirenn til vinteren gjelder det å legge inn effektive og gjerne harde økter på skierg, mølle eller korte hard økter i ukedager med jobb, unger og andre aktiviteter. Lørdag og søndag blir gjerne ukas lange tur. Kanskje kombinere et par dager med løp eller sykkel fra og til jobb. Da får man en bra uke med full jobb, 4-5 gode økter og har tid til det dagene ellers fylles med.

Hvordan bør man tenke om trening når det er sommerferie, lange dager, seine kvelder, andre aktiviteter, endel reising..

Her er noen tips og noen eksempler på annerledes økter:

  1. Stå opp om morgenen og løp en tur ( eller rulleski) før frukost! Da kan du kose deg resten av dagen og du rekker antagelig frokosten med familien uansett…Løp progressivt, start rolig..øk farta. 1t. Skikkelig bra fart siste 30 min.
  2. Løpe kan du gjøre hvor som helst. I en by…eller opp et fjell. Er du på et nytt sted blir løpeturen en fin måte å bli kjent på…
  3. Kan du trene med ungene er det helt topp! Du løper..eller rulleski…..de sykler..
  4. Bruk sykkel eller rulleski som transportmiddel om du skal forflytte deg et sted..
  5. Gjør andre aktiviteter.. Padle, svømme ol..
  6. Har du tid er sommeren tiden for skikkelige lange turer på rulleski om du er på steder med fine veier!

Noen økter:

-Løpeøkt nytt sted: Varm opp 20 min. Løp 3 min en vei høy fart med ikke max. Sett strek. Løp 6×3 min med 2 min pause hardt.

-Løpeøkt om du er i fjellet: Se deg ut en topp du vil opp på. Løp 10 min rolig, så alt du kan til toppen..Funker bra det..

-Styrke: Kjør situps, pushups hang ups. 20-20-5. Pause. 5 serier om du orker….Effektivt..og kan gjøres overalt!

-Mølle Treningsenter: Oppvarming 10 min: 6×6 min, pause 2 min. Løp 6 til 10 % stigning, øk 0,2 km hvert min på dragene. Start mellomhardt, avslutt hardt!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *